Norsk Forum

Reply
Occasional Contributor II

2 x s1500 - Hvordan få høyere throughput mellom dem?

Heisan.

Har 2 Aruba s1500 (7.4.0.4) som står lokalisert et stykke fra hverandre. Har strekt fiber mellom dem, og lurte på hvordan "utnytte" SFP portene best mulig.

Ønske er å kjøre 4 x 1gb SFP.  Vil stacking utnytte alle 4 portene mellom switchene eller er det feks LACP uplink som kanskje kan gi høyere ytelse enn bare 1 x 1gb SFP?

mvh

Raymond

MVP

Re: 2 x s1500 - Hvordan få høyere throughput mellom dem?

Da kjører du LACP ja.

Regards
John Solberg

-ACMX #316 :: ACCX #902 :: ACSA
Aruba Partner Ambassador
Intelecom/NetNordic - Norway
----------------------------
Remember to Kudo if a post helped you! || Problem Solved? Click "Accept as Solution" in a post!

Takk for svar!

Vil 4 SFP porter konfigurert i en LACP gruppe være bedre enn å kjøre 1 SFP for stack, og 3 SFP LACP?

Vil det bli "konflikt" (datastrøm går i 1gb stack istedet for 3gb LACP) ?

Noe man bør huske på når det gjelder konfig av LACP? (Aktiv/passiv osv?)

Raymond

MVP

Stack gjør du ikke for hastighet mellom switchene, men felles management/redundans på switchnivå. LACP er for å lage bredere "vei" med redundans på linken.

Regards
John Solberg

-ACMX #316 :: ACCX #902 :: ACSA
Aruba Partner Ambassador
Intelecom/NetNordic - Norway
----------------------------
Remember to Kudo if a post helped you! || Problem Solved? Click "Accept as Solution" in a post!

@jsolbHei og takk for svar!
 wrote:
Stack gjør du ikke for hastighet mellom switchene, men felles management/redundans på switchnivå. LACP er for å lage bredere "vei" med redundans på linken.
Det har jeg forstått.Med KUN Stack forbindelse går det også data til andre enheter på switchene. Så i tillegg til managment info mellom switchene, så går det datastrøm i tillegg.

Spørsmålet er hvis jeg vil beholde stack mellom switchene, hvordan kan jeg styre at datastrømmen går på LACP forbindelsen, hvordan konfigurere dette?

Isåfall 1xSFP til stack og 3xSFP til LACP 

Hvilken løsning ville dere valgt? Skjønner jo at 4 1gb er bedre enn 3 og hva behovet for båndbredde totalt sett.... men spørsmålet mitt er hva går jeg glipp av hvis jeg bruker 4 til LACP? Og hvordan anbefaler dere oppsettet? 1 gruppe LACP aktiv og 1 gruppe passiv, eller begge LACP gruppene aktiv på hver switch?

mvh

Raymond

Frequent Contributor I

VI har en god del MAS-svitsjer, og vi bruker bare de stackekablene som fulgte med fra Aruba (DAC på ca. 1 meter). Er det lenger avstand enn det så regner vi det som separate svitsjer som krever egen konfig og derfor stacker vi ikke. Spørsmålet er kanskje om du trenger mere enn 1 Gbps uplink mellom svitsjene? Jeg ville kanskje begynt med 2x1Gbps i LACP og gjort målinger for å se hvor mye av linken som faktisk brukes gjennom en arbeidsdag.

Hei og takk for svar.

Så det eneste jeg "tjener" på stack er i realiteten felles config?

Noe jeg bør sette opp/tenke på når det gjelder LACP portene?

Vet at det flyttes mye data mellom NAS og arbeidsstasjoner (200GB+) så båndbredde med 3-4 gb porter er nødvendig for å unngå unødvendig masse venting. Har flere NAS med 2gb LACP hver...

Raymond

Frequent Contributor I

Ja, felles konfig er eneste fordelen med stacking slik jeg ser det. Vi bruker ikke LACP på våre MAS-svitsjer, så der kan jeg ikke bistå.

NB! Som standard tror jeg halvparten av fiberportene på MAS er satt opp som stackeporter, så du må gjøre dem om til vanlig port før du bruker dem til LACP.

Hei og takk igjen!

Det har jeg nå gjort. (Hadde dem i stack, så slettet jeg ett interface i den ene svitsjen som var til stack, og OPS..der var config vekke :-) )
Som vanlig, ingen backup, så det var bare å ta til tårene og sette det opp på nytt. (Hadde alle porter i LACP så alt nett gikk ned :-) )

Nå har jeg definert 4 porter på hver svitsj som trunk og i samme LACP gruppe. Litt klipp og lim fra config:

interface-profile switching-profile "trunk_all"
switchport-mode trunk
!
interface-profile lacp-profile "ArubaTrunk"
group-id 4
mode active
!
interface gigabitethernet "0/1/0"
lacp-profile "ArubaTrunk"
!
interface gigabitethernet "0/1/1"
!
interface gigabitethernet "0/1/2"
!
interface gigabitethernet "0/1/3"

Så er spørsmålet: Må det ikke defineres noe fordeling av trafikk mellom portene? Ser på testmiljø at det går litt traffikk på alle portene, men mye på en.

Takknemlig for svarene så langt :-)

Raymond

Frequent Contributor I

Ut fra det jeg leser i switching-gruppa på Community så er dette algoritmen for LACP lastbalansering:

For IP traffic, hash is based on Source IP, Destination IP and L4 Port. 
For L2 traffic, hash is based on Source Address and Destination Address.

All trafikk mellom to servere eller en server og lagring på samme port (TCP/UDP) vil altså gå over samme fysiske port. Har du flere servere som snakker sammen så bør det fordeles over flere porter.

Search Airheads
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: