Norsk Forum

Reply
Occasional Contributor II

Re: 2 x s1500 - Hvordan få høyere throughput mellom dem?

Oiii..

Det var jo interessant!

Tipper ikke alle visste det!

Det du beskriver er altså at 1 source ip (selv om den er LACP definert i feks. 2 fysiske porter) vil aldri benytte mer en en fysisk kobling, selv om destination ip er definert i en gruppe LACP på 2 eller flere fysiske koblinger? 

Wow...

Hvordan kan jeg øke overførings hastighet da? Går ikke?

I mitt tilfelle vil det være klient med 2 gb porter definert i LACP på switch som vil overføre noe til NAS som også har 2gb porter definert i LACP... Jeg vil altså ikke få mer enn 1gb max?

Spennede... :-(

Noen løsning på dette?

Raymond

Frequent Contributor I

Informasjonen jeg fant på Community er et par år gammel, så mulig det er gjort noe med LACP i nyere versjoner av ArubaOS (7.4.1.10 er siste for MAS). Ellers så ville jeg kontaktet TAC.

Aruba Employee

Hei,

Uten at jeg har studert samtlige LACP varianter som finnes på markedet, de fleste bruker en form for lastdeling som sender trafikk mellom to enheter over samme link. Dette fordi man tidligere slet med pakker som kom i feil rekkefølge skapte trøbbel.

Om du har to stk S1500 med 2x 1 GB LACP mellom de, så har du 2 gig ytelse vil jeg påstå. Har du LACP også ut mot klienter? Tipper nei, og da har du nok i praksis 1 Gig ytelse ende til ende. Har du behov for mer, så fantes jo S2500/3500 med 10Gig.

Våre nye switcher lastdeler (AOS-S CX) på en annen måte og fordeler over de linjene den måtte ha.

Hei og takk for tips.

wrote:

Informasjonen jeg fant på Community er et par år gammel, så mulig det er gjort noe med LACP i nyere versjoner av ArubaOS (7.4.1.10 er siste for MAS). Ellers så ville jeg kontaktet TAC.

7.4.0.4 er siste versjon jeg har......

Hei og takk for svar!

Har nok klienter i LACP :-), men har "trodd" at det var 2gb uten at jeg helt har synes at det har vært dobbel hastighet. Forklaringen ligger nok lenger oppe i tråden om hvordan lastfordeling skjer i LACP. Ofte når man trenger litt ekstra, er det gjerne mot en NAS, og når lastfordeling skjer på source/destination ip nivå pr. fysisk link, så forklarer jo det en hel del.

..og da er jeg mer med på resonementet til AFK med at 2gb link kunne holde..

Da må jeg bare slå meg til ro med at 4x 1gb sfp ikke gir 4gb til 1 klient, men vil fordele det til flere connections. Skuffende... noen forskjell om porter defineres som tunnelled istedet for bridged?

Raymond

Hei

Hvordan får jeg fatt i 7.4.1.10 ?

Raymond

Aruba Employee

Thanks, but it's unavailable for me :-( .
I can't understand why they don't release the latest fw when product reached END OF SALE more than 2 years ago....

Anyway, thanks for tips and assistance everyone. It was very helpful.

Speedy @up2ng.net

Aruba Employee

Hei,

Send meg en mail, så skal vi se hva vi kan få til. Adressen er brukerid'en min @hpe.com

-Anders

Search Airheads
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: